En delad bild som visar två scener. Den vänstra sidan visar en stor grupp supportrar som hejar på fotbollslaget IK BRage, klädda i svart och grönt, med flaggor och banners. Den högra sidan visar en ung man klädd i mörka kläder med en grönvit halsduk, som står utomhus, med byggnader i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Väldigt viktigt för staden”. Häng med Bragesupportrar, bland annat 18-åriga Love som är med och fixar tifon, på hemmamatch mot Utsikten – och se stämningen i klacken. Foto: Anton Ånell/SVT.

IK Brage på väg mot bästa publiksnittet på 15 år – supportern Love går på alla hemmamatcher: ”Viktigt”

Uppdaterad
Publicerad

Ett 100-årsjubileum och en ännu osäker återkomst till den svenska fotbollens yttersta finrum hägrar inför 2025. Nu är Borlänges IK Brage nära sitt högsta publiksnitt på femton år.

Efter veckans oavgjorda match mot Utsiktens BK i Superettan ligger IK Brages publiksnitt för säsongen 2024 på 2 205 per match. Det är en ökning med nästan 500 personer jämfört med säsongen 2023, och det högsta snittet på minst femton år när klubbens affärsansvarige Stefan Sens bläddrar i historieböckerna.

– Det har gått bra sportsligt och det har lett till att vi har ökat våra publiksiffror, framför allt i de yngre leden där vi har fri entré upp till 20 år, säger Stefan Sens.

Fler unga på läktaren

Om det höga snittet hålls uppe avgörs i säsongens tre kvarvarande hemmamatcher. Men att det är fler unga på läktaren råder det inget snack om, enligt supporterklubben Evertläktaren i Borlänge.

– Vi har haft ett nytänk med mer fokus på tifon som vi tror lockar yngre killar och tjejer, och billigare bortaresor för yngre, säger Rasmus Jonsson, styrelseledamot i Evertläktaren.

Med totalt sju matcher kvar av årets säsong är Brage fyra poäng från en kvalplats till allsvenskan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.