– Vi är besvikna, upprörda och ledsna inom den här ämnesgruppen. Det är beklagligt att vi inte lyckats med att återfå examensrätten, säger Jonas Tosteby.
2021 stoppade Universitetskanslersämbetet (UKÄ) Högskolan Dalarnas rätt att examinera förskollärare då de saknade grundläggande kunskapsinnehåll inom flera områden.
Sedan dess har högskolan arbetat för att få ett nytt examenstillstånd. Men enligt ett preliminärt yttrande från UKÄ kommer inte, enligt Jonas Tosteby, högskolan att få tillbaka examensrätten i närtid.
För att ta reda på vad som gått fel och varför högskolan inte haft möjlighet att åtgärda de brister som påpekades av UKÄ redan 2019 har Högskolan Dalarna nu tillsatt en extern analysgrupp.
Många berörda
Högskolan Dalarna har ett 30-tal lärare som arbetar med förskollärarutbildningen. När utbildningen fungerar som den ska så examineras mellan 65–70 förskollärare per år varav majoriteten är studenter från Dalarna.
Kan ni stödja regionens behov av förskollärare?
– Vi har kontakt med andra lärosäten och diskuterar om de kan hålla utbildningen på distans för studenter i Dalarna. Vi tittar också på om det går att få en verksamhetsförlagd utbildning i Dalarna. De som ansvarar för utbildningen arbetar nu väldigt hårt för att lösa den problematiken som uppstått, säger Jonas Tosteby.
Slutbesked i december
Högskolan fick ett yttrande gällande UKÄ:s prövning i början av november och fick då tre veckor på sig att komma med synpunkter.
– Vi förstår att det här kan få stora konsekvenser. Men vi kan inte, i vårt ämbete, ta hänsyn till det, säger Maria Nyman vid UKÄ som har lett examenstillståndsprövningen för förskollärarutbildningen vid Högskolan Dalarna.
Förskollärareutbildningen brister enligt UKÄ
- För få forskarutbildade lärare med professionskompetens inom förskoleområdet.
- För lite lärandeaktiviteter och examination för att studenterna ska bli grundligt insatta i det förskolepedagogiska området och i aktuella ämnesområden.
- Utbildningen möjliggör och säkerställer inte att studenterna får kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
- Studenterna uppnår inte samtliga mål inom kunskapsformerna, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt.
Källa: Universitetskanslersämbetet