– Det är kul att unga kommer hittar till fysiska böcker, säger Mira Andersin som arbetar i en bokhandel i Borlänge.
Under hashtaggen ”#booktok” kan man få tips, recensioner eller reaktioner från olika kreatörer på sociala medier. Fenomenet har funnits under några år och har vuxit sig allt starkare. Det uppger flera av länets bokhandlare som SVT Dalarna pratat med.
– För oss betyder det att unga läsare hittar till bokhandeln, ungdomar som vi annars har svårt att nå, säger Anders Källgren som driver bokhandel i Ludvika.
Försäljningsökning av utländska böcker
Det är framför allt utländska böcker som unga hittar till genom booktok.
– Mycket av nätet är ju på engelska och de vill läsa på originalspråket även om det kommer en del svenska översättningar nu, säger Mira Andersin.
Under 2023 såldes 22,9 miljoner tryckta böcker enligt statistik från Svenska Förläggareföreningen. Ungefär 20 procent av dem var utländska böcker och de står för en växande andel av försäljningen.
– Det fortsätter att öka och vi tror absolut att booktok är en viktig faktor, säger Fanny Larsson som är kommunikatör på Svenska Förläggareföreningen.
Även på den årliga topplistan över mest sålda utländska böcker märks effekten. Väldigt många av titlarna på topp 20 är nu Booktok-titlar.