– Ändrar man ett system så kommer det alltid att finnas vinnare och förlorare, sen är det tråkigt för de som drabbas, säger Abbe Ronsten.
Zonindelningen har ändrats så att det nu finns en länszon och flera stadszoner. Priserna har också ändrats och premierar delvis de som reser långa avstånd.
63 kronor för fyra kilometer
Att till exempel som vuxen åka en enkel resa från Gimsbärke i Borlänge kommun till Djurmo i Gagnefs kommun, en resa på ungefär fyra kilometer och lika många minuter, kostar 63 kronor. En resa från Sälen till Avesta, en resa på 25 mil som tar runt fem timmar, kostar också det 63 kronor.
Antalet turer har också dragits ner kraftigt sedan slutet av förra året. Det har fått följdeffekten att beläggningen ökat. Antalet resande per tur har ökat med i snitt 1,9 personer.
Kritik mot systemet
I media har det på flera håll lyfts exempel på resande som fått ordentliga höjningar liknande den Maya Engberg fått, och i sociala medier löper många trådar om kollektivtrafiken långa med mestadels kritik mot systemet.
Sett i backspegeln – hade ni gjort något annorlunda nu när ni sett hur systemet funkar och vilka reaktioner ni fått?
– I princip nej, förändringen vi gjorde känner vi oss trygga med, sen kan det vara så om ett år när vi analyserar att vi behöver fundera över prissättningen på enstaka produkter men det får vi se då, säger Abbe Ronsten.
Hur fungerar kollektivtrafiken i Dalarna för dig?
Carl • Bilen är inte billigare än bussen, vi åker bil för att det är bekvämt och vi kan effektivisera vår tid. Håll isär äpplen och päron. Det finns stort utrymme till förbättring men gör först en marknadsundersökning bland företag, stora som små och enskilda medborgare så vet kollektivtrafiken var dom ska börja.
Per Sillén • Den som inte klarar att hantera tågföretagens komplicerade appar, har numera mycket svårt att köpa en tågbiljett i Dalarna. Tack och lov att bussförare fortfarande får sälja biljetter.
I Tyskland kan man utan problem köpa biljetter både på stationerna och ombord på tågen, till och med med KONTANTER!
I Karlstad, Örebro, Västerås, Uppsala och Gävle har regiontrafiken bemannade informationskontor, Dalatrafiks är stängt.
Peter • Dessa nya "Zoner" och priser som har införts är skandal! Helt orimliga priser att betala för att åka buss. Man väljer buss för en anledning och det är för att det blir billigare i längden än att ta egen bil. Men med dessa priser så kan Dalatrafik räkna med att tappa en STOR del resenärer. Blir bil för mig framöver.
Fd Vikabo • Dåligt där jag bodde tidigare -dyrare busskort och indragna turer. Fick gå ca 2km på morgonen och ta Hedemorabuss för att komma till jobbet i rimlig tid.
Jag har nu valt att flytta till centrum för att kunna gå/cykla till min arbetsplats. Har fortfarande årskort som gäller kommunzon året ut. Ska passa på att ta buss på helgerna och sen vandra hem och se lite olika skogar.
Maria • Bra att det kommit en biljetttyp nu för: vuxen resande med barn.
Superbra att äntligen landsbygdstrafikens biljetter har längre giltighetstid, så det går att resa hem på samma biljett vilket Inte varit möjligt tidigare med 1h giltighet.
Problemet är ändå att det går för FÅ landsbygdsbussar & där jag bor går INGA alls på helgen.
Det gnälls mycket över halvtomma bussar kan jag tycka, själv reagerar jag mer på alla dessa bilar som åker med bara 1 passagerare.
Bussarna är tänkt att vara en samhällsservice, något vi alla bidrar till & kan nyttja.
Såvitt jag förstår så subventioneras det kraftigt från våra skattepengar för att
bilister ska ha råd att åka, ofta ensamma, i sina bilar. -Det är ju inte så att jag får ta del av den skattesatsningen.. Inte miljön heller. Dalatrafik/ Region Dalarna borde räkna på de faktiska hälso och miljökostnader de sparar in för samhället genom bussresorna och sprida den infon, inte minst till alla politiker som tycker det kostar för mycket!
Elin • Mycket nöjd med utbudet av turer som går mellan Djurås och Borlänge. Men för oss som bor halvnära Borlänge (till exempel i Djurås) har det blivit extremt mycket dyrare med årskort efter att de nya priserna infördes nu den 1 mars. Nu räknar jag inte längre hem kostnaden buss vs bil, vilket känns tråkigt, då jag gärna pendlar till och från jobbet med buss.
Mats • Kör själv bussen och har således testat de flesta turerna i mitt område. Vi har även testat anropsstyrd trafik. Ingetdera kan väl sägas gå till historien som fantastiska satsningar. Jag tror snarare det handlar om status förutom prisbilden. När jag har gått färdigt skolan har jag även åkt färdigt med bussen. Man vill helt enkelt åka sin tid, med sitt färdmedel, rakt mellan A och B, kanske via affären och hämta något barn på någon aktivitet. Det löser inte samhällsservicen, någonsin.
Sen har vi naturligtvis frågan om hönan eller ägget.. Vi kan inte köra tomma bussar, och du kan inte åka buss om det inte går någon. Här blir kostnaden en svår ekvation.