En enkät med fem frågor har gått ut till berörda kommuner, räddningstjänst, polis, Försvarsmakten och landstinget i Dalarna. Utvärderingen fokuserar på hur ledning och samverkan fungerade medan strömavbrottet pågick.
De svarande får lyfta fram vad som fungerade bra avseende just samverkan, och länsstyrelsen önskar också få in synpunkter gällande områden som kan förbättras.
Kommunikation mellan myndigheter
Handläggare för krisledningsförmåga och tjänsteman i beredskap på Länsstyrelsen i Dalarna är Karin Jonasson. Medan strömmen var borta kunde hennes egen arbetsplats, sjukhus, räddningstjänst och polis med flera hålla kontakten med varandra via kommunikationssystemet Rakel.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, anser att man som privatperson ska vara beredd att klara av 72 timmars samhällskris. Karin Jonasson tror dock att sådan beredskap ofta saknas.
– Jag kan tro att vi tar mycket för givet. Och det är nog därför man försöker vara tydligare nu från myndigheterna om att 72 timmar ska ni kunna klara er själva. Och det är lite det som vi förväntar oss av er som privatpersoner, sa hon till SVT Nyheter Dalarna dagen efter strömavbrottet.
En som är kritisk till 72-timmarskravet är Lennart Hedlund, som anser att en sådan beredskap är särskilt orimlig under vintern.