Markusskolan är en central lågstadieskola i Avesta med stadshuset som granne tvärs över gatan. Men också en skola i ett socioekonomiskt utsatt område.
Skolan omorganiserades
Tidigare hade cirka 70 procent av skolans elever ett annat modersmål än svenska, men efter höstens omorganisation, då Markusskolans mellanstadie flyttades, så har den siffran sjunkit till cirka 50 procent.
– Skolan började jobba med tvålärarskap på lågstadiet redan i slutet av 90-talet. Vi märker att vi enklare når elever som behöver lite mera stöd när vi till exempel kan dela in klassen i mindre grupper, säger Hanna Torbrand.
Många fördelar med tvålärarskapet lyfts fram, men vad finns det för utmaningar?
– Det kräver ju att man har två lärare som trivs väldigt bra tillsammans, då blir det ju mer effekt av det.
Lokalerna en utmaning
– Sen har vi ju lokalfrågan – vi har möjlighet att ha två klassrum till förfogande så att det går att dela upp gruppen. Har man inte de förutsättningarna på en skola så får man kanske jobba med tvålärarskapet på ett annat vis, med en mindre klass på 22 elever på två lärare till exempel.
Hör rektor om vad tvålärarskapet inneburit för Markusskolan i Avesta genom att starta klippet.