Det började med en redan från start ifrågasatt satsning på att sända egen tv hos Region Gävleborg, det som tidigare hette landstinget. Sedan kunde SVT Gävleborg avslöja att det fanns stora frågetecken kring hur upphandlingen skötts när ett privat produktionsbolag spelat in programmen. I en uppmärksammad intervju med oss kunde inte kommunikationsdirektör Monica Samuelsson förklara hur upphandlingen gått till. En vecka senare hade hon slutat. Nu är det kristdemokraternas ledamot Margareta Sidenvall som i en interpellation till fullmäktige nästa vecka ställer frågor om tv-satsningen.
– Det ger obehagliga vibbar över alla sammanhang där man har ganskning och censur innan informationen släpps ut. Det ger tanker åt att man inte törs släppa ut den riktiga sanningen, säger Margareta Sidenvall (KD).
Idag jobbar 17 anställda med intern och externa kommunikation hos Region Gävleborg. Den totala budget är på 15,2 miljoner, pengar som är väl använda enligt regionsstyrelsens socialdemokratiske ordföranden.
– Att titta på en budgetpost och säga att så här mycket kostar det är svårt i en sån här organisaktion. Det handlar om två promille av hela vår omsättning och är en väldigt liten del som väcker starka känslor. Det är svårt att beskriva varje del detaljerat, säger Eva Tjernström (S).
– Från början hade jag information att det var 21 personer som jobbade med detta, det är ju så att folk skriker om en önskan om mer resurser till vården, säger Margareta Sidenvall.