– Det var väl väntat på något vis, vi har haft vikande intäkter under 2018 och måste förstås vidta åtgärder, men det är aldrig kul med den här typen av besked, säger Joakim Mårtensson, tf försäljningschef på Mittmedia i Dalarna.
Beskedet om neddragningarna lämnades samtidigt till all personal klockan 13 på tisdagen. Budskapet var att 50 personer kommer att få gå från koncernens annonsförsäljningsavdelning, något som sajten Medievärlden var först att berätta om.
Kraftigt minskad annonsförsäljning
Bakgrunden till varslet är kraftigt minskad annonsförsäljning i tryckta tidningar. Det är oklart hur annonsavdelningen på Mittmedia i Dalarna drabbas.
– Vi har fått veta hur planerna ser ut på det stora området, men inga detaljer specifikt för hur det drabbar i varje region och län, säger Joakim Mårtensson.
De fackliga förhandlingarna inleddes i fredags och beräknas ta några veckor. Under sommaren kommer personalen att informeras på individnivå och i september ska den nya organisationen vara klar.