Trafikverket beslutar vilka flygrutter som är av ett sådant riksintresse att staten ska gå in och finansiera linjerna om inget flygbolag gör det. En sådan linje är Arlanda – Sveg, men inte Arlanda – Mora.
Mellanlandade i Mora
Staten finansierar alltså den reguljära flygtrafiken mellan Arlanda och Sveg och fram till den sista februari mellanlandade planen i Mora. Det var möjligt då Mora kommun via Dalaflyget finansierade detta med närmare fem miljoner kronor per år. Men mellanlandningarna i Mora stoppades sedan Trafikverket kom fram till att det inte är möjligt att ha två avtal på samma linje.
Uppvaktade minister
Moras kommunalråd Anna Hed (C) och Dalaflygets vd Anders Mjöberg ingick i den delegation som för en tid sedan uppvaktade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) med krav om att flygtrafiken till och från Mora skulle komma igång igen.
Idag kräver Dalaflyget att regeringen, utan dröjsmål, ger Trafikverket i uppdrag att belägga sträckan Arlanda – Mora med trafikplikt och att sedan upphandla flygtrafik. Det skulle innebära att Arlanda – Mora får en egen flyglinje.
– Reguljärtrafik till och från Mora är en viktig del i Dalarnas fortsatta utveckling, säger Dalaflygets vd Anders Mjöberg.
Dalaflyget
Ägs av kommunerna Mora, Borlänge, Falun och Landstinget Dalarna.
I verksamheten ingår flygplatserna Mora Siljan i Mora och Dala Airport i Borlänge.