Vägen är nu i acceptabelt skick efter en omfattande sandning på vägen under sommaren, enligt Trafikverket.
Men för att förebygga att inte samma sak händer igen tas nu den mjuka beläggningen bort på de sträckor som har haft störst problem och ersätts med en hårdare asfalt, som normalt sett läggs på vägar med högre standard än Vasaloppsvägen.
”Djupt beklagligt att trafikanter drabbades”
- Med facit i hand efter denna onormalt varma sommar så var tidigare års beläggningsval fel produkt på denna väg, framförallt det undre lagret som är av en mjukare beläggningstyp där den ifjol lagda ytbehandlingen sjönk ner med hjälp av den tunga trafiken och den varma väderleken, säger Erik Stigsmark, projektledare på Trafikverket i ett pressmeddelande.
– Kvar på ytan fanns då en stor mängd bindemedel vilket gav en extrem variant av blödande asfalt. Detta ska inte få hända, men tyvärr hände det. Ett flertal trafikanter drabbades mycket negativt av detta, vilket är djupt beklagligt, fortsätter Erik Stigsmark.
Vägavstängning skulle få för stora konsekvenser
Trafikverket övervägde att stänga av vägen en längre tid, men kom fram till att det skulle få för stora konsekvenser för näringslivet, boende och turister och valde istället att varna trafikanterna med hjälp av skyltar.
Arbetet beräknas pågå i 2-3 veckor. Ett körfält i taget kommer att stängas av och trafiken regleras med lots i kombination med trafiksignal.
Vad är blödande asfalt?
När asfalten blir riktigt varm så ökar risken för att väggreppet kan försämras snabbt.
Nybelagda vägar är i enstaka fall särskilt utsatta eftersom bindemedel kan tränga upp till ytan vid långvarigt höga temperaturer. Fenomenet kallas ofta ”blödande asfalt” och kan medföra att vägbanan blir hal.
Källa: Trafikverket