Foto: Trafikverket

Nu byts spåret vid Avesta Krylbo – största järnvägssatsningen i Dalarna på decennier

Uppdaterad
Publicerad

I augusti kommer ett kilometerlångt spårbyteståg till Avesta Krylbo för att byta ut spåret till Hedemora. Det ska minska driftstörningarna och skapa en mer pålitlig järnväg.

I mitten av augusti och fem veckor framåt ska över två mil järnvägsspår bytas ut på Dalabanan. Då kommer ett kilometerlångt spårbyteståg som ska byta spåret med start strax norr om Avesta Krylbo station till infarten till Hedemora station. Arbetet innebär att räls, slipers, makadam och växlar byts ut mot nytt material.

– Spårbytet är en av de mer omfattande förbättringarna som skett på Dalabanan, och samtidigt byter vi ut järnvägsbron över Sätervägen i Solvarbo. Det nuvarande spåret närmar sig slutet på sin tekniska livslängd och risken för trafikstörningar ökar. Efter spårbytet får vi en mycket mer driftsäker anläggning, säger Peter Björklund, projektledare på Trafikverket.

I Snickarbo och Hedemora läggs nya spårväxlar in, som ger kortare mötestider för tåg som möts. Resenärerna får då kortare väntetider vid stationerna, enligt Trafikverket.

Kan bli bullrigt

Arbetet ska utföras under hela dygnet och det kan bli bullrigt för boende i närheten under arbetet.

– Vi utför arbetet på dag-, kvälls- och nattetid och det kan innebära att det blir ett obehag i form av buller i centrala Avesta. Det kommer att vara kortvarigt eftersom spårbyteståget rör sig förhållandevis fort framåt. Vi kommer att informera de fastighetsägare som vi tror kan bli mer utsatta än övriga, säger Peter Björklund.

Medan spårbytet pågår kommer sträckan mellan Avesta och Borlänge att vara avstängd för tågtrafik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.