Nästa sommar är det tänkt att tågen börja rulla från Malungsfors. Men innan dess ska 33 kilometer av banan renoveras. Och mycket av rallarjobbet sker på traditionellt sätt med handkraft.
– Det är kul. Man får visa vad man går för. Det känns bra när man kollar bakåt, men om vi tittar framåt är det lite tyngre, säger en leende Carl Larsson, rallare vid SBB-banteknik.
48 miljoner kronor lägger Trafikverket på renoveringen, där gamla och ruttna träslipers byts ut mot nya välimpregnerade. Och även om mycket av jobbet görs för hand så finns det ändå några maskiner som hjälper till, trots allt.
Vill flytta vägtrafik till järnvägen
Trafikverket ser gärna att en del trafik från landsvägen flyttas över till järnvägen och nästa sommar ska tågen börja rulla från Malungsfors är det tänkt.
– Det är för miljöskäl, vägslitage och risk för olyckor med tung transport, säger Thomas Granath på Trafikverket.
Någon persontrafik har inte gått här sedan 2011, men nu vill en trähustillverkare kunna köra sina produkter på järnväg och även besparingsskogarna i området hakar då på.
Går det att få nån ekonomi i det här?
– Vi har sett att om vi får mindre slitage på vägen så blir det en ekonomisk förbättring där. Sedan får vi ju se efter några år, vilken ekonomisk vinst det har inneburit, säger Thomas Granath.