Regeringen förslår att det statliga bidraget för driftstöd till kommunala och privata flygplatser ökas från dagens 103 miljoner kronor till 210 miljoner kronor årligen.
– Generellt är det jätteglädjande att man justerar nivån men det hade behövt vara högre. Den har ju legat orörd sen början av 2000-talet, säger Anders Mjöberg som är vd för Dalaflyget som driver flygplatserna i Borlänge och Mora.
Ekonomiskt tufft
Enligt samarbetsorganet SRF (Sveriges regionala flygplatser) där flygplatserna i Dalarna ingår täcker den föreslagna ökningen endast en del av de verkliga underskotten. Flygplatserna hade generellt velat ha en 75-procentig täckning för driftunderskottet.
– Det hade blivit en märkbar lättnad. Som förslaget är nu är det fortfarande kommun och region som tar den största ekonomiska biten och som vi vet har de det tufft ekonomiskt nu, säger Anders Mjöberg.
Kommer med villkor
Förslaget ingår i regeringens budgetproposition för 2024 och inriktningen är att det statliga bidraget till driftstödet kommer att villkoras. Därför måste flygplatserna uppfylla villkoren för att få del av stödet.
– Vi vet ju inte vad det innebär i dag men vi är öppna för att det villkoras.
Flygplatser som får statligt stöd 2023
Borlänge flygplats
Mora-Siljan flygplats
Skellefteå flygplats
Örnsköldsviks flygplats
Karlstads flygplats
Trollhättan-Vänersborgs flygplats
Jönköpings flygplats
Växjö-Kronobergs flygplats
Kalmar flygplats
Halmstad flygplats
Kristianstad-Österlens flygplats
Gällivare flygplats
Sundsvall-Timrå flygplats
Pajala flygplats
Hemavans flygplats
Arvidsjaurs flygplats
Lycksele flygplats
Vilhelmina flygplats
Härjedalen Sveg flygplats
Torsby flygplats
Hagfors flygplats
Höga kusten flygplats
Källa: www.regeringen.se