Länsstyrelsen i Gävleborg arbetar för att kontrollera Region Mitt där även Dalarna, Jämtland, och Västernorrlands län ingår. Arbetsgruppen, som vill vara anonym, berättar att arbetet är varierande.
Syftet är att stoppa illegala transporter av avfall som görs av både företag och privatpersoner.
– Vid kusten kontrollerar vi framför allt hamnar och containrar till exempel, förklarar en kontrollant från länsstyrelsen för SVT.
Rekordmängder stoppades under 2022
Under år 2022 stoppades mer avfall än någonsin i hela Sverige, 1043 ton. Även i Region Mitt ökade mängden stoppat avfall. Där stoppade länsstyrelsen 86,5 ton 2022, jämfört med 59,5 ton under år 2021.
I Region Mitt handlade det bland annat om motorer och fälgar på väg till Förenade Arabemiraten och en lastbil med fordonsdelar på väg till Benin. I övriga landet stoppades också cyklar, mattor, husgeråd och solceller från att lämna Sverige.
Exempel på miljöfarligt avfall som exporteras olagligt från Sverige är många.
– Det kan vara motordelar, bilar, plastavfall – det finns olika flöden till olika länder, förklarar Martin Johansson, sakkunnig på Tullverket.
Varför skickas avfall olagligt?
– Det beror på vad det är för avfall. Anledningarna kan vara väldigt olika. Det finns avfall som har ett högt värde och där det finns råvaror att plocka ut ur avfallet – men sen finns det avfall där den ekonomiska vinsten är att slippa en kostnad i Sverige och det är billigare att försöka att exportera avfallet, säger Martin Johansson som är sakkunnig på Tullverket.
”För oss är samverkan väldigt viktig” – se mer från kontrollen vid norska landsgränsen i Grundforsen i norra Dalarna i klippet.
Så mycket avfall stoppades år 2022:
Tullverket och länsstyrelserna hindrade under år 2022 drygt 1 043 ton miljöfarligt avfall från att exporteras till länder i Afrika och Asien. Det är en ökning jämfört med 2021 då 627 ton stoppades.
Den tidigare toppnoteringen var år 2013 på drygt 790 ton.
Störst ökning under 2022 skedde i Stockholmsområdet där mängden med stoppat avfall mer än fördubblades.
Uppdraget med kontrollerna – som oftast görs tillsammans med Tullverket, polismyndigheten eller kustbevakningen – är uppdelat på de fem länsstyrelserna i Gävleborg, Norrbotten, Stockholm, Västra Götaland och Skåne.
Källa: Tullverket, länsstyrelsen Gävleborg