Vid länsstyrelsen Gävleborg jobbar kontrollanterna både vid kusten med fokus på containrar och kontroller av fordonstransporter över till Norge – och helst vill de vara anonyma till följd av att det i stor del handlar om att det är miljöbrott de utreder, berättar en av kontrollanterna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vanligaste påföljden är en miljösanktionsavgift” – hör kontrollanten vid länsstyrelsen berätta mer om gränskontroller av avfall Foto: Sofie Lind/SVT

Rekordmängder av olagligt avfall stoppades – följ med på kontroll vid norska gränsen i Sälen

Uppdaterad
Publicerad

Mer miljöfarligt avfall än någonsin stoppades vid Sveriges gränser under förra året. Länsstyrelsen i Gävleborg har kontrollansvaret i Region Mitt och SVT Nyheter Dalarna fick följa med på en kontroll vid landsvägen vid norska gränsen.

Länsstyrelsen i Gävleborg arbetar för att kontrollera Region Mitt där även Dalarna, Jämtland, och Västernorrlands län ingår. Arbetsgruppen, som vill vara anonym, berättar att arbetet är varierande.

Syftet är att stoppa illegala transporter av avfall som görs av både företag och privatpersoner.

– Vid kusten kontrollerar vi framför allt hamnar och containrar till exempel, förklarar en kontrollant från länsstyrelsen för SVT.

Rekordmängder stoppades under 2022

Under år 2022 stoppades mer avfall än någonsin i hela Sverige, 1043 ton. Även i Region Mitt ökade mängden stoppat avfall. Där stoppade länsstyrelsen 86,5 ton 2022, jämfört med 59,5 ton under år 2021.

I Region Mitt handlade det bland annat om motorer och fälgar på väg till Förenade Arabemiraten och en lastbil med fordonsdelar på väg till Benin. I övriga landet stoppades också cyklar, mattor, husgeråd och solceller från att lämna Sverige.

Exempel på miljöfarligt avfall som exporteras olagligt från Sverige är många.

– Det kan vara motordelar, bilar, plastavfall – det finns olika flöden till olika länder, förklarar Martin Johansson, sakkunnig på Tullverket.

Varför skickas avfall olagligt?

– Det beror på vad det är för avfall. Anledningarna kan vara väldigt olika. Det finns avfall som har ett högt värde och där det finns råvaror att plocka ut ur avfallet – men sen finns det avfall där den ekonomiska vinsten är att slippa en kostnad i Sverige och det är billigare att försöka att exportera avfallet, säger Martin Johansson som är sakkunnig på Tullverket.

”För oss är samverkan väldigt viktig” – se mer från kontrollen vid norska landsgränsen i Grundforsen i norra Dalarna i klippet.

Så mycket avfall stoppades år 2022:

Tullverket och länsstyrelserna hindrade under år 2022 drygt 1 043 ton miljöfarligt avfall från att exporteras till länder i Afrika och Asien. Det är en ökning jämfört med 2021 då 627 ton stoppades.

Den tidigare toppnoteringen var år 2013 på drygt 790 ton.

Störst ökning under 2022 skedde i Stockholmsområdet där mängden med stoppat avfall mer än fördubblades.

Uppdraget med kontrollerna – som oftast görs tillsammans med Tullverket, polismyndigheten eller kustbevakningen – är uppdelat på de fem länsstyrelserna i Gävleborg, Norrbotten, Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

Källa: Tullverket, länsstyrelsen Gävleborg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.