En buss kör på vintrig väg och under en sittstolslift i Idre fjäll

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Fordonen har gått igenom flera säkerhetstester” – hör mer i klippet om satsningen i dalafjällen som blir det nordligaste i Sverige om ansökan skulle godkännas. Foto: Sofie Lind/SVT

Sälen och Idre vill ha första självkörande bussen i fjällen

Publicerad

Den första självkörande bussen på landsväg – och dessutom i fjällmiljö – kan vara på väg till Sälen och Idre redan till nästa vintersäsong.

– Det blir spännande att följa, säger Anders Eriksson på Transportstyrelsen som ska ta ställning till ansökan.

Sedan år 2017 har Transportstyrelsen beviljat över 40 olika tester med självkörande fordon.

Ingen av de testerna har hittills gjorts på landsväg i glesbygd – och inte heller så långt norrut i Sverige som Sälen. Det närmsta testet på större väg är Scanias självkörande lastbilar längs E4:an mellan Södertälje och Jönköping.

– Teknologin förbättras hela tiden och när vi ska börja köra i Sälen och i Idre så kommer vi säkert stöta på flera utmaningar – men målet med projektet är också att hitta lösningarna, säger Olav Madland, vd för Applied Autonomy som jobbar som sakkunnig med projektet.

Fått 8 miljoner – men inte skickat in ansökan än

Projektet, med självkörande bussar på kortare sträckor i fjällen i Sälen och Idre, ska pågå mellan år 2025-2027. Både skidföretag som Skistar och Idre fjäll, kommunerna Malung-Sälen och Älvdalen samt EU-finansierade projektgruppen SITE och Region Dalarna står bakom projektet.

Satsningen har bland annat tilldelats 8 miljoner kronor av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet.

– Först ska projektet ut på upphandling och sen kan vi se på ansökan, säger Olav Madland.

Det är Transportstyrelsen som beslutar om testen. Än så länge finns det ingen självkörande trafik som går i skarpt läge i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.