Chalmers-studenter testkör robotcykel utanför Borås.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skumgummidockan Kenny är ute och cyklar. Men det är inte han som kör. Starta klippet för att se hur robotcykeln fungerar. Foto: SVT

Här testas självkörande robotcyklar utanför Borås

Uppdaterad
Publicerad

Tolv cyklister avled och 89 skadades allvarligt i olyckor med motorfordon i Sverige förra året, enligt Trafikverket. För att få ner antalet behöver bilarnas sensorer tränas och det kan man inte göra med människor. Lösningen: Robotcyklar som förs fram med dockor på.

Varje år dör eller skadas cyklister runtom i Sverige efter kollision med motorfordon. För att färre cyklister ska skadas så arbetar nu studenter från Chalmers tekniska högskola med att göra framtidens bilar mer intelligenta och bättre på att nödbromsa för cyklister. Tränar gör man med självkörande cyklar.

– Vi har utvecklat dem för att det är för riskfyllt att använda riktiga människor när sådana här tester görs. Därför använder vi dockor, säger Jonas Sjöberg, professor i mekantronik på Chalmers och drivande i projektet, som pågått i cirka sex år.

I den fas man befinner sig nu så kontrolleras att cyklarna klarar av att åka runt på egen hand. Detta görs på en testanläggning för trafiksäkerhet i utkanten av Borås. I nästa steg tas bilar in för att möta cyklarna och utföra tester.

– Målet är att ta fram smarta algoritmer som hjälper framtidens fordon att undvika olyckor med cyklister.

I klippet kan du se när de självkörande cyklarna åker omkring.

Cyklister i kollision med motorfordon (år 2023)

Västra Götaland

Döda: 3
Allvarligt skadade: 12
Måttligt skadade: 38
Lindrigt skadade: 225
Okänd skadegrad: 2

Halland

Döda: 0
Allvarligt skadade: 3
Måttligt skadade: 18
Lindrigt skadade: 106
Okänd skadegrad: 2

Sverige

Döda: 12
Allvarligt skadade: 89
Måttligt skadade: 352
Lindrigt skadade: 1911
Okänd skadegrad: 27

Källa: Trafikverket och Strada (polis- och/eller sjukvårdsdata)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.