Många vill åka tåg och en av de frågor som togs upp när SVT Dalarnas tittare fick chatta om tågresande i Dalarna var turtätheten, att det inte finns tillräckligt många avgångar med tåg i Dalarna. Och TIB:s vd håller med:
– Det är inte tillräckligt med turer i dag, tätheten måste bli bättre och vi börjar med mer trafik på sträckan Smedjebacken-Ludvika-Borlänge-Falun, efter sommaren säger Hugo Oljemark.
Skolbuss blir tåg
Genom att ersätta bussar, framförallt skolskjutsar med tåg så möjliggörs nu i höst tågavgångar en gång i timmen mellan Smedjebacken och Ludvika. Mellan Ludvika och Borlänge kommer det att gå tåg en gång i halvtimmen.
Nästa år planeras även tätare trafik mellan Mora och Borlänge.
Men blir det verkligen bättre för resenärerna om man drar in bussar för att få mer tåg?
– Ja, tågen går fortare, och tar sig fram smidigare, framförallt när man kommer in mot städerna där vägsituationen kan vara bökig och omständig med busstrafik, där avlastar också tåget vägsituationen, säger Hugo Oljemark.
Enkelspår ger fler förseningar
En annan fråga som många tog upp i SVT:s chatt var den om förseningar. Oljemark menar att grundförutsättningarna i Dalarna är svåra. Infrastrukturen gör att många påverkas i en kedjereaktion när fel uppstår någonstans eller ett tåg blir försenat.
Persontrafik på Västerdalsbanan är ett annat återkommande önskemål från tittarna. Men det tror inte Hugo Oljemark vi får se inom överskådlig tid. Några anledningar han ger är att bussen är smidigare och går in i byar dit tågrälsen inte går och att den motordrivna rälsbussen inte är ett miljövänligt alternativ.
Buss är bättre än tåg
I klippet får du veta mer om varför Oljemark tycker att buss är bättre än tåg i Västerdalarna och Tåg i Bergslagens syn på sin punktlighet och fler tåg i Dalarna.