Enligt siffror från Trafikanalys, som ansvarar för Sveriges officiella statistik inom transporter och kommunikationer, så var den så kallade tillförlitligheten på persontågen rekordlåg under 2022 i Sverige. Under 2023 har läget försämrats ytterligare.
Ju längre tåget färdas, desto sämre blir oddsen att det ska komma fram i tid. Långdistanstågen, som delvis trafikerar Dalarna, följer trenden för samtliga persontåg. Punktligheten har varierat från år till år men de senaste tre åren har punktligheten försämrats stadigt.
– Det ska inte vara så, vi jobbar frenetiskt för att försöka försöka lösa det, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Regeringsuppdrag om underhållet
I slutet av augusti gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ”redovisa åtgärder för att stärka järnvägsunderhållets genomförande och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet.”
Görs inte detta redan hos Trafikverket?
– Jo vi jobbar med det, för oss var det inget nytt, även om vi fått uppdraget, säger Bengt Olsson och fortsätter:
– Det har funnits en diskussion om hur underhåll ska bedrivas, det finns olika utredningar om vad som skulle kunna göras.
Uppdraget ska redovisas i februari 2024.
PUNKTLIGHETSMÅTT
För att räknas som punktligt ska ett tåg ha nått sin slutstation senast fem minuter och 59 sekunder efter tidtabellen.
2022 var 87 procent av persontågen i Sverige i tid enligt måttet.
Av tåg med slutstation i Dalarna var 79,7 procent i tid.