Kostnaden för investeringarna i ett nytt pumphus och konstsnöanläggningen på Lugnet visade sig bli 4,3 miljoner kronor dyrare än den beslutade kostnaden på 5 miljoner kronor. Och politiken fick i ett sent skede veta att budgeten inte kunde hållas.
Det var bakgrunden till att en extern utredning tillsattes av kommunen.
Utredningen visar på en rad punkter där kommunen brustit i hanteringen. Utredaren skriver att det sett från ett kommunalt perspektiv är problematiskt att tjänstepersoners agerande ”motverkar den transparens som är grundpelare i den offentliga förvaltningen”
Inga protokoll fördes under möten
Flera nyckelpersoner från kommunen och Lufab (Lugnet i Falun AB) har intervjuats men utredningen har försvårats av att anteckningar och protokoll saknas. Utredaren påpekar också att möten om investeringar i miljonklassen bör protokollföras, vilket i de här fallen inte skett en enda gång.
Felaktigheter som lyfts är att förvaltningschefen under våren inte meddelat nämnden att snöanläggningen skulle byggas och att det flyttats pengar i budgeten utan nämndbeslut.
Pengar flyttades utan nämndbeslut
De pengar som flyttats är 2,5 miljoner kronor som var avsedda för elljusspår, men som flyttats till snöanläggningen. Där påpekar utredaren att det är oklart hur det beslutet har tagits och att kommunens riktlinjer säger att större investeringsbelopp än två miljoner ska föregås av ett nämndbeslut.
Utredaren pekar också på att det finns brister i kommunens riktlinjer.
”Styrningsproblem på båda fronter”
I intervjuerna som genomförts har representanter för Lufab hävdat att de blivit ställda mot väggen och tvingats att gå med på att pumphuset skulle byggas. Samtidigt menar förvaltningen att förslaget om pumphuset kom från Lufab. Det pekar på styrningsproblem på båda fronter, enligt utredaren.