Oljedirektörer, isbjörnar och dinosaurier. Rebellmammornas vinterparad innehöll flera utklädda personer, musik och dans. Men budskapet var tydligt: ”Vasaloppen måste dumpa Preem”.
– Det har funnits protester från miljörörelsen under många års tid. Men för oss som är en rätt ny rörelse så detta är första gången som vi är här, säger Anna Sanneviken som var en av de som arrangerade paraden.
Johan Eriksson som är vd för Vasaloppet menar att de är ödmjuka inför kritiken och frågan gällande minskade utsläpp är komplex.
– Jag är ganska väl insatt i Preems ambitiösa planer och det är betydelsefullt för oss. Vi har samma mål. Att vara utsläppsfria inom tio år, säger han.
Kritik från flera håll
Tidigare under vasaloppsveckan har även en lång rad skidåkare i ett öppet brev som publicerades i Aftonbladet, gått till attack mot den svenska skidklassikerns sponsorsamarbeten.
Precis som rebellmammorna menar de att företag använder Vasaloppet för ”greenwashing”.
Är det inte bra att samverka med oljebolag för att hitta lösningar till en fossilfri verksamhet?
– Det är som att be tobaksindustrin om hjälp för att få ner lungcancerfallen, säger Anna Sanneviken.