Det är Vasaloppet och Älvdalen, Mora och Malung-Sälen som låtit göra undersökningen om de turistekonomiska effekterna. Och man har kommit fram till att det sammanlagt handlar om 419 miljoner kronor som spenderas i kommunerna under vinterveckan med Vasaloppet och sommarveckan med cykelvasan.
Vinterveckan störst
Allra mest genererar vinterveckan.
– Det betyder mycket för oss, vasaloppsveckorna är viktiga, intygar Levent Coban som är restaurangchef i centrala Mora.
Det är idrottsutövarna och deras familjer och medföljande som ger den stora effekten. De äter, bor och shoppar i regionen. Både sommar som vinter. Och enligt Mora Regionstads verksamhetsutvecklare, Camilla Collett, så är de 419 miljonerna kanske lågt räknat.
– Det som många inte tänker på är att när man har åkt skidor här på vintern, så kommer man gärna tillbaka och semestrar på sommaren och då äter man, bor och shoppar ännu en gång.
Alla får del av pengarna
Men får verkligen alla branscher ut något av Vasaloppet?
– Färghandlaren kanske inte säljer så mycket till vasaloppsåkare. Men vasaloppsåkarna kommer till oss, våra grejer slits och då måste vi handla hos färghandlaren. Alla får del av det här på något sätt, tror Levent Coban.