Turister spenderar hundratals miljoner på Vasaloppet

Uppdaterad
Publicerad

Vasaloppet handlar inte enbart om idrottsliga prestationer. Det är även stora pengar i rullning. Enligt en undersökning så spenderar turisterna hundratals miljoner kronor i de inblandade kommunerna.

Det är Vasaloppet och Älvdalen, Mora och Malung-Sälen som låtit göra undersökningen om de turistekonomiska effekterna. Och man har kommit fram till att det sammanlagt handlar om 419 miljoner kronor som spenderas i kommunerna under vinterveckan med Vasaloppet och sommarveckan med cykelvasan.

Vinterveckan störst

Allra mest genererar vinterveckan.

Dalarna – Vasaloppet 2019

– Det betyder mycket för oss, vasaloppsveckorna är viktiga, intygar Levent Coban som är restaurangchef i centrala Mora.

Det är idrottsutövarna och deras familjer och medföljande som ger den stora effekten. De äter, bor och shoppar i regionen. Både sommar som vinter. Och enligt Mora Regionstads verksamhetsutvecklare, Camilla Collett, så är de 419 miljonerna kanske lågt räknat.

– Det som många inte tänker på är att när man har åkt skidor här på vintern, så kommer man gärna tillbaka och semestrar på sommaren och då äter man, bor och shoppar ännu en gång.

Alla får del av pengarna

Men får verkligen alla branscher ut något av Vasaloppet?

– Färghandlaren kanske inte säljer så mycket till vasaloppsåkare. Men vasaloppsåkarna kommer till oss, våra grejer slits och då måste vi handla hos färghandlaren. Alla får del av det här på något sätt, tror Levent Coban.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dalarna – Vasaloppet 2019

Mer i ämnet