I slutet av augusti skärps lagarna gällande A-traktorer, eller ”epa” som de också kallas, med bland annat bälteskrav,
Regler som inte fanns när Hilma krockade men som hon tror kommer att göra skillnad.
– Jag tror att jag hade haft mer konsekvenstänk, en sådan lag kan få en att vakna upp lite till. Så jag tror inte att jag hade haft de skador jag har i dag, säger Hilma Nyström.
Lider av hjärntrötthet
Två år senare lider hon av hjärntrötthet och det tillsammans med de många operationer hon genomgått gör att skolarbetet har halkat efter. Drömmen om att bli polis eller sjuksköterska riskerar att dröja längre på grund av olyckan.
Hilma Nyström uppmanar andra A-traktörförare:
– Trimma inte bilen och ta på bältet, säger hon.
Hör Hilma om olyckan och de skärpta lagarna i klippet.
Här är nya reglerna
Det här är nytt om A-traktorer i trafikförordningen:
• passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare,
• det får sitta endast en passagerare per sådan plats,
• den som färdas i en A-traktor ska använda bälte, och
• högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen
Regeln om maxhastighet kompletterar den fordonsregel som redan finns, om att en A-traktor inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer i timmen, och gör det lättare för polisen att övervaka hastighetsöverträdelser med A-traktor.
Regeländringarna gäller för den som färdas i en bil som är ombyggd till traktor, alltså en A-traktor. Det innebär att de som färdas i vanliga traktorer, till exempel jordbrukstraktorer, inte berörs av de nya reglerna.
Källa: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet