– Vi behöver en bättre fungerande infrastruktur – det här blir tvärtom, säger Ulla Andersson (V) som är regionråd i opposition.
Förslaget innebär att man åtminstone tillfälligt slopar kravet på att tanka HVO, ett förnybart drivmedel, i stället för vanlig diesel. Tanken är att det ska skifta tillbaka 2024 när sänkningen av reduktionsplikten träder i kraft.
Höjning av busspriset
När det gäller bussturerna så är förslaget att linje 141 mellan Gävle och Hofors glesas ut under lågtrafik och helger, linje 9 i Hudiksvall dras in och samarbetet med SJ när det gäller turen Sandviken-Gävle på morgnarna avslutas. Dessutom ingår en höjning av busspriset. Exempelvis skulle priset för en vuxenbiljett öka från 26 till 30 kronor.
– Det är inget jätteroligt beslut att ta men just nu i det här ekonomiska läget är det ändå nödvändigt, säger Alexander Hägg (M), ordförande i regionens hållbarhetsnämnd.