• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Transportbranschen skriker efter mer arbetskraft i form av lastbilschaufförer. På en yrkesutbildning i Hudiksvall utbildas just nu rekordmånga kvinnor till att bli just det. 12 av 18 deltagare är kvinnor. I vanliga fall brukar siffran ligga på två till tre stycken. Foto: Robin Herzog/SVT

De utmanar trenden – majoriteten kvinnor på lastbilsförarutbildning i Hudiksvall

Publicerad

De kvinnliga lastbilsförarna i riket ökar långsamt men på Grönlunds yrkesutbildningar i Hudiksvall är det just nu rekordstort intresse. 12 av 18 deltagare på utbildningen är kvinnor vilket är exceptionellt med tanke på att ungefär 94 procent av landets lastbilsförare i dagsläget är män enligt Arbetsförmedlingen.

Det brukar gå omkring två eller tre kvinnor på Grönlunds sex månader långa yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Men de siffrorna kan snart vara ett minne blott.

Råkar det just nu bara vara en klass med många kvinnor eller ser vi på en ny trend?

– Jag tror att man ser tv-program som visar att tjejer kan göra det här jobbet, att det inte är så tungt som man kanske inbillat sig från början, säger Jill Sundberg, verksamhetschef på Grönlunds yrkesutbildningar.

Behövs fler förare

Lastbilschaufför är ett bristyrke och branschen skriker efter arbetskraft. Inom de närmaste tio åren behövs drygt 50 000 nya förare enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. Håller könsfördelningen i sig blir omkring 46 000 av dem män.

Enligt Arbetsförmedlingen visar rikssnittet nämligen att det går drygt 17 manliga lastbilschaufförer på varje kvinnligt dito. Men yrkeskategorin luckras allt väl upp och nyexaminerade kvinnliga lastbilschaufförer sägs vara efterfrågade.

– Tjejer är generellt sett väldigt populära nu. Man ser ju att man är mer rädd om bilen, man kör försiktigare, i allmänhet är de kanske noggrannare så att de kommer ut i arbete, säger Eva Magnusson, ansvarig för arbetsmarknadsutbildningar på Arbetsförmedlingen i Gävleborgs län.

Försiktig ökning

Enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd har andelen kvinnliga förare dock ökat långsamt de senaste tre åren. Men på gymnasiets transportubildningar är drygt 25 procent av eleverna kvinnor.

Linnea Backlund är 19 år gammal och är en av deltagarna på utbildningen i Hudiksvall. Hon är tvärsäker på att fler kvinnor kommer att få upp ögonen för yrket.

– Personligen har jag väldigt många yngre tjejkompisar som vill köra lastbil så jag är hundra procent säker, säger hon.

Starta klippet ovan för att få reda på mer om hur transportbranschen förändras när fler kvinnor börjar köra lastbil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.