Det brukar gå omkring två eller tre kvinnor på Grönlunds sex månader långa yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Men de siffrorna kan snart vara ett minne blott.
Råkar det just nu bara vara en klass med många kvinnor eller ser vi på en ny trend?
– Jag tror att man ser tv-program som visar att tjejer kan göra det här jobbet, att det inte är så tungt som man kanske inbillat sig från början, säger Jill Sundberg, verksamhetschef på Grönlunds yrkesutbildningar.
Behövs fler förare
Lastbilschaufför är ett bristyrke och branschen skriker efter arbetskraft. Inom de närmaste tio åren behövs drygt 50 000 nya förare enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. Håller könsfördelningen i sig blir omkring 46 000 av dem män.
Enligt Arbetsförmedlingen visar rikssnittet nämligen att det går drygt 17 manliga lastbilschaufförer på varje kvinnligt dito. Men yrkeskategorin luckras allt väl upp och nyexaminerade kvinnliga lastbilschaufförer sägs vara efterfrågade.
– Tjejer är generellt sett väldigt populära nu. Man ser ju att man är mer rädd om bilen, man kör försiktigare, i allmänhet är de kanske noggrannare så att de kommer ut i arbete, säger Eva Magnusson, ansvarig för arbetsmarknadsutbildningar på Arbetsförmedlingen i Gävleborgs län.
Försiktig ökning
Enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd har andelen kvinnliga förare dock ökat långsamt de senaste tre åren. Men på gymnasiets transportubildningar är drygt 25 procent av eleverna kvinnor.
Linnea Backlund är 19 år gammal och är en av deltagarna på utbildningen i Hudiksvall. Hon är tvärsäker på att fler kvinnor kommer att få upp ögonen för yrket.
– Personligen har jag väldigt många yngre tjejkompisar som vill köra lastbil så jag är hundra procent säker, säger hon.
Starta klippet ovan för att få reda på mer om hur transportbranschen förändras när fler kvinnor börjar köra lastbil.