En stor röd tegelbyggnad med fyra våningar, som har detaljer som fönsterband och en klocka på väggen. Framför byggnaden syns en öppen yta med träd och några personer som går. En modern byggnad i grått syns till höger i bilden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Elever och personal från Borgarskolan berättar om en stökig situation. Vi pratade med skolans rektor om hur han ser på situationen. Foto: SVT

Elever attackerar lärare – problem på Borgarskolan

Publicerad

Elever på Borgarskolans gymnasium i Gävle har larmat om en kaotisk situation med stökiga elever på skolan. Det här berättade Gefle Dagblad om nyligen. Och problemen bekräftas av personer SVT pratat med. Nu sätter skolan in väktare.

Höga ljudvolymer, lärare som får petflaskor och annat kastade mot sig på lektionerna, elever som jagar varandra eller är rädda att gå i korridorerna. I oktober detonerade dessutom en banger i en av skolans lokaler. Och bilden av att det är stökigt på vissa håll i skolan bekräftas av elever och personal som vi pratat med.

– Vi jobbar med problemen, säger Mikael Englund som är rektor på Borgarskolan.

Sätter in väktare

Under onsdagen beslutade rektorn dessutom att sätta in väktare som ska finnas på plats från och med i morgon.

– Anledningen till det är att jag anser att det behövs som en trygghetsinsats i nuläget, parallellt med övriga åtgärder, skriver Mikael Englund till SVT Gävleborg.

Problem med trångboddhet

Vittnesmål till SVT berättar också att en del av problemen beror på trångboddhet sedan elever från individuella programmet flyttat från Polhemskolan.

– Det stämmer, vi har fler elever på samma yta och det har minskat våra chanser att flytta om klasser.

Finns det något att göra åt det?

– Vi tittar på det också, det kanske finns andra lösningar men inte i dagsläget, säger Mikael Englund.

I klippet svarar Borgarskolans rektor på hur han ser på situationen på skolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.