SVT ställde tre brinnande frågor till Emilia Malmberg Larson, jurist på advokatbyrån Delphi, om vad man egentligen har för val och vad man går med på när man samtycker till Facebooks ägare Metas avtal.
– Antingen fortsätter man som förut och då kommer Meta samla in information om dig så att de kan rikta reklam. Alternativet är att betala och då slipper man det.
Informationen använder sociala medie-jätten för att sälja skräddarsydda annonsplatser till olika företag.
Vill undvika kritik
Anledningen till att Meta väljer att införa ett betalningsalternativ är en följd av påtryckningar från olika tillsynsmyndigheter inom EU.
– Det ska vara ett frivilligt val om ett företag får samla in information. Vilket EU menar att Meta bryter mot. Därför kommer det här alternativet, säger Emilia Malmberg Larson.
Kommer Metas lösning att fungera?
– Nej. Jag tror att vi snart kommer att se fortsatta ageranden i de olika rättsprocesserna som pågår.
Hör experten i klippet.