Advokat Emilia Malmberg Larson till vänster i bild. Mobiltelefon med sociala medie-appar. X, Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad är nytt med avtalet och varför kommer det nu? Här reder advokaten ut dina frågetecken om nya avgiften. Foto: Privat/Gustaf Wallinder/SVT

Så funkar Facebooks nya användaravgift

Uppdaterad
Publicerad

Under november kommer användarna behöva ta ett beslut om att betala en månadsavgift för ett annonsfritt Facebook och Instagram.

SVT ställde tre brinnande frågor till Emilia Malmberg Larson, jurist på advokatbyrån Delphi, om vad man egentligen har för val och vad man går med på när man samtycker till Facebooks ägare Metas avtal.

– Antingen fortsätter man som förut och då kommer Meta samla in information om dig så att de kan rikta reklam. Alternativet är att betala och då slipper man det.

Informationen använder sociala medie-jätten för att sälja skräddarsydda annonsplatser till olika företag.

Vill undvika kritik

Anledningen till att Meta väljer att införa ett betalningsalternativ är en följd av påtryckningar från olika tillsynsmyndigheter inom EU.

– Det ska vara ett frivilligt val om ett företag får samla in information. Vilket EU menar att Meta bryter mot. Därför kommer det här alternativet, säger Emilia Malmberg Larson.

Kommer Metas lösning att fungera?

– Nej. Jag tror att vi snart kommer att se fortsatta ageranden i de olika rättsprocesserna som pågår.

Hör experten i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.