– Det fungerar som ett kameratorn, med en mobilmast full med kameror som man sätter ut mitt i landningsbanan, säger Martin Horn, tf flygplatschef.
Det är nästa som att gå in i en tidsmaskin när man går upp i flygledartornet på Gävle flygplats. Inredningen och en hel del av tekniken är kvar sedan den invigdes 1971. Så en uppdatering är direkt nödvändig.
I tio års tid har Luftfartsverket och Saab arbetat med att utveckla fjärrstyrda flygledartorn. Och sedan förra året har Örnsköldsviks flygplats styrts från Sundsvall. Om några år kan det vara verklighet för Gävle också.
Effektiv teknik
På flygplatsen i Rörberg landar och startar ett 30-tal flyg varje vecka. Ambulansflyg, lantmäteriet, brandflyg och några enstaka helikoptrar. Brynäs och andra idrottsföreningar använder den också och så en och annan rockstjärna som spelar på någon festival i närheten.
– Vi tror att den här tekniken är mycket bra för en lågfrekvent flygplats som Gävle flygplats här i Rörberg är, säger Per-Arne Vahlund, vd för Gavlefastigheter som äger flygplatsen.
Det kommer att vara mycket mer effektivt att sköta flygplatsen med den nya tekniken, enligt Vahlund.
– Nu är planen att ta fram alla underlag, både kostnadsmässigt och tekniskt hur det ska genomföras tillsammans med Luftfartsverket och Saab som har tekniken. Vi hoppas kunna ta ett beslut under hösten.
Och när skulle det kunna vara genomfört praktiskt?
– På ett och ett halvt år kan vi bygga om flygplatsen för den nya tekniken.
Kan bli en exportprodukt
I dagsläget är det bara två personer som arbetar som flygledare i tornet och båda är pensionsmässiga, så det kommer inte att bili några personaluppsägningar. Men blir inte flygplatsen avbefolkad på sikt?
– Snarare tvärtom, säger Martin Horn. För det här ger oss möjligheter att få en ny högteknologisk verksamhet. Vi för diskussioner med Luftfartsverket om att få vara med och utveckla den här tekniken. Så det finns mycket intressant det kan föra med sig i framtiden.
– Styrkan finns för det svenska samhället och svensk industri, säger Olle Sundin, generaldirektör på Luftfartsverket. Att systemet kan utvecklas till en produkt som vi kan exportera. Så för tillgången till jobb kan det här vara bra för.