Förhoppningen är att befintliga jobb ska säkras på vad som redan är Sveriges största hamn för export av sågade trävaror, men det är inte allt.
– Med de här 150 meter kajyta kommer vi kunna utveckla hamnen och bibehålla våra kunder i dag och förhoppningsvis kommer vi hitta andra volymer, kunder och andra typer av gods att hantera, säger Tomi Gladh, vd på Söderhamns Stuveri & Hamnar AB.
Slutkostnaden är flytande
Efter att byggarbetet satt i gång beräknas det ta ett till två år att bygga klart. Någon slutsiffra på hur mycket pengar projektet kostar vågar dock varken Tomi Gladh eller John-Erik Jansson (C), kommunstyrelsens ordförande i Söderhamn, gissa på i dagsläget. Men de uppger att det rör sig om tiotals miljoner kronor. Och om det blir en eller flera nya kranar vid den kommande kajplatsen går ännu inte att avgöra.
Tomi Gladh kan heller inte lova att satsningen kommer att leda till nya jobb, men han tror på det för att volymerna spås öka samtidigt som kunderna kan bli fler på grund av att fler fartyg kan lägga till.
– Framförallt så kommer man säkra de arbetstillfällen som man har i dag och så kommer det säkert bli fler arbetstillfällen i framtiden, säger Tomi Gladh.
Kommunen som partner
Både Söderhamns kommun och Söderhamns Stuveri & Hamn AB går in som investerare i satsningen och parterna är i gång med att teckna ett samarbetsavtal där hamnoperatören får arrendera mer kommunal mark under en längre period.