Den fasta personalen kan arbeta med underhåll av fordon, förberedelse av utställningar och katalogisering av föremål under stängningstiden. En fördel med tåg är också att de går att flytta, så museet ordnar historiska tågresor över hela landet, men att anläggningen i Gävle inte är öppen är inte bra, enligt museichefen.
–Det är jätteviktigt att ha en arena och en fast punkt, vi är dessutom en turistattraktion så det är klart att det är en huvudmålsättning, säger Robert Sjöö, chef för Järnvägsmuseet.
Regeringskris frös pengatillgång
Orsaken till förseningen sträcker sig ända till krisen i samband med regeringsbildningen efter senaste riksdagsvalet 2018. Strax innan hade statliga Järnvägsmuseet bytt huvudman, från Trafikverket till Statens maritima museer, som ligger under ett annat departement, medan Trafikverket fortsatt äger själva fastigheten i Gävle.
Det som saknades då för att påbörja renoveringen var ett riksdagssgodkännande om att flytta pengar mellan departementen, men medan den utdragna regeringsbildningen pågick var pengarna frysta.
Bekymret tog längre tid än vad Järnvägsmuseet och Trafikverket hade väntat men är nu löst. Nu återstår för de båda parterna att förhandla om vilken ny och högre hyresnivå Järnvägsmuseet är beredd att betala, och hur stor renovering det motsvarar att Trafikverket gör.
– Jag kan inte lova någonting men vår förhoppning är att öppna till sommaren 2022, säger Robert Sjöö.