Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Linda Astner är hållbarhetschef på Gävle hamn och ser stora miljövinster med det nya kösystemet. Foto: Markus Dahlberg / SVT

Kapplöpning in i Gävle hamn stoppas – stora miljövinster

Uppdaterad
Publicerad

Ett nytt kösystem i Gävle hamn gör att befälhavarna på de fartyg som anlöper hamnen slipper stressa för att komma ”först till kvarn”. Det i sin tur leder till att fartygen gör av med mindre bränsle – vilket är positivt för miljön.

– Det här är stort. Det här är unikt, säger Linda Astner, hållbarhetschef på Gävle hamn.

Traditionellt har de fartyg som först anländer till en hamn också lossats först. Men med hjälp av en ny app ska fartyg som ankommer Gävle hamn istället anmäla sin ankomst i förväg och få en köplats med en bestämd tid. När fartygen vet exakt när de får lossa sin last kan de bättre planera sin resa och färdas i ett jämnare tempo – så kallad ecodriving.

– På en sådan här resa kan vi spara upp till tio ton bränsle, säger Lennart Knutsson, befälhavare på fartyget Tern Fors, som just anlänt från Göteborg.

Enligt Linda Astner kan ecodriving reducera utsläppen från fartygen med mellan 5 och 20 procent.

– Så det är jättestora mängder. Vi har jobbat jättemycket med utsläppen inom hamnen, men nu plötsligt kan vi påverka utsläppen under hela resan till hamnen, säger hon.

Hör mer om miljövinsterna i klippet.

Nya kösystemet i Gävle

Kösystemet för fartyg som heter Time slot Gävle har utvecklats under tre år i nära samarbete med Gävle energihamns terminaler, med stöd av Energimyndigheten och i partnerskap med ett rederi, Tärntank, en varuägare, Preem samt VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.