• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Två tjejer som sitter vid en dator.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Om jag inte har smink i skolan så tror många att man är sjuk eller mår dåligt” – hör gymnasieelever om förslaget om att märka retuscherade kroppar i reklam. Foto: Stefan Larsson/SVT

Liberalerna vill ha märkning på förskönade bilder i reklam – så tycker eleverna om förslaget

Uppdaterad
Publicerad

Kroppskomplex och orealistiska skönhetsideal är vanligt bland unga tjejer. Nu vill Liberalerna att förskönade kroppar i reklam ska märkas tydligt – så att konsumenterna förstår att de förskönats.

– Är det fejkat så tycker jag att det ska visas så folk inte tror att det är på riktigt, säger 18-åriga Alva Thyr.

SVT INIFRÅN SKOLAN

Flera unga tjejer som SVT pratat med känner igen problemen som finns i reklam och på sociala medier när det gäller kroppsideal.

SVT inifrån skolan

– Det har väl alltid funnits ett ideal att folk ska vara på ett visst sätt men det är rätt sjukt egentligen, säger 17-åriga Saga Dehlin.

Många tjejer känner negativ press

Nu vill Liberalerna införa en lag om att retuscherade reklambilder ska märkas.

– Jag tror att det är viktigt att man ser att det här är en bild som är justerad på något sätt, för att personen på bilden ska se bättre ut, och att man då kanske känner att det här är faktiskt inte ett realistiskt ideal att leva upp till, säger jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L).

Enligt rapporten Hyperidealen 2024  från stödorganisationen Tjejzonen uppger 92 procent av tjejer mellan 16–29 år att de i olika grad känner negativ press på grund av dagens skönhetsideal.

”Tydlig markering”

83 procent av tjejer i samma åldersgrupp säger att de har komplex som begränsar dem i deras vardag.

– Vi är väldigt positiva till att Liberalerna lägger fram det här förslaget och hoppas att resten av regeringspartierna väljer att ställa sig bakom. Det är en tydlig markering mot reklambranschen och influencers, säger Amanda Oxell, chef för samhällsförändring på Tjejzonen och fortsätter:

– Resultatet skulle förmodligen bli att få kommer vilja märka upp sitt innehåll och därför kommer mängden orealistiska skönhetsideal att minska.

Om förslaget bli verklighet tycker Amanda Oxell att det är minst lika viktigt att alla sedan väljer att anmäla dem som inte märker sitt innehåll.

– Allmänheten och framförallt vi vuxna behöver anmäla det vi ser, säger hon.

En person står framför en växt i en ljus inomhusmiljö, klädd i en röd jacka över en svart topp. Bakgrunden har flera stora gröna växter och en ljus vägg som bidrar till en professionell atmosfär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) varför hon vill ha lagkrav på att retuscherade bilder ska märkas i reklam. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT inifrån skolan

Mer i ämnet