SVT INIFRÅN SKOLAN
Flera unga tjejer som SVT pratat med känner igen problemen som finns i reklam och på sociala medier när det gäller kroppsidealen.
– Det har väl alltid funnits ett ideal att folk ska vara på ett visst sätt men det är rätt sjukt egentligen, säger 17-åriga Saga Dehlin.
Många tjejer känner negativ press
Enligt rapporten Hyperidealen 2024 från stödorganisationen Tjejzonen uppger 92 procent av tjejer mellan 16–29 år att de i olika grad känner negativ press på grund av dagens skönhetsideal, och 83 procent av tjejer i samma åldersgrupp säger att de har komplex som begränsar dem i deras vardag.
– Vi är väldigt positiva till att Liberalerna lägger fram det här förslaget och hoppas att resten av regeringspartierna väljer att ställa sig bakom. Det är en tydlig markering mot reklambranschen och influencers, säger Amanda Oxell, chef för samhällsförändring på Tjejzonen och fortsätter:
– Resultatet skulle förmodligen bli att få kommer vilja märka upp sitt innehåll och därför kommer mängden orealistiska skönhetsideal att minska.
Jämställdhetsministern: ”Vi får inte glömma killarna”
Om lagen skulle bli verklighet tror Amanda Oxell på Tjejzonen att det är minst lika viktigt att alla sen väljer att anmäla dem som inte märker sitt innehåll.
– Allmänheten och framförallt vi vuxna behöver anmäla det vi ser, säger hon.