SVT INIFRÅN SKOLAN
Flera unga tjejer som SVT pratat med känner igen problemen som finns i reklam och på sociala medier när det gäller kroppsideal.
– Det har väl alltid funnits ett ideal att folk ska vara på ett visst sätt men det är rätt sjukt egentligen, säger 17-åriga Saga Dehlin.
Många tjejer känner negativ press
Nu vill Liberalerna införa en lag om att retuscherade reklambilder ska märkas.
– Jag tror att det är viktigt att man ser att det här är en bild som är justerad på något sätt, för att personen på bilden ska se bättre ut, och att man då kanske känner att det här är faktiskt inte ett realistiskt ideal att leva upp till, säger jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L).
Enligt rapporten Hyperidealen 2024 från stödorganisationen Tjejzonen uppger 92 procent av tjejer mellan 16–29 år att de i olika grad känner negativ press på grund av dagens skönhetsideal.
”Tydlig markering”
83 procent av tjejer i samma åldersgrupp säger att de har komplex som begränsar dem i deras vardag.
– Vi är väldigt positiva till att Liberalerna lägger fram det här förslaget och hoppas att resten av regeringspartierna väljer att ställa sig bakom. Det är en tydlig markering mot reklambranschen och influencers, säger Amanda Oxell, chef för samhällsförändring på Tjejzonen och fortsätter:
– Resultatet skulle förmodligen bli att få kommer vilja märka upp sitt innehåll och därför kommer mängden orealistiska skönhetsideal att minska.
Om förslaget bli verklighet tycker Amanda Oxell att det är minst lika viktigt att alla sedan väljer att anmäla dem som inte märker sitt innehåll.
– Allmänheten och framförallt vi vuxna behöver anmäla det vi ser, säger hon.