Folkhälsomyndigheten kom under hösten ut med rekommendationer om att tonåringar ska ha 2-3 timmars skärmtid i veckan. Men många gymnasieelever har betydligt mer skärmtid än så.
Gymnasieeleverna Albin, Isak, Joppe och Simon är några som sitter med sina telefoner flera timmar om dagen. Men det är inte bara negativt, menar de.
– Man har varit med och sett mycket och vet hur det ser ut när företag gör reklam, säger Simon Jonsson.
Men är det inte något som känns svårt?
– Jo, det känns att konditoriets rykte ligger i våra händer.
Nu har killarna startat ett UF-företag där de hjälper småföretag i Söderhamn med sociala medier. Bland annat för att många företag uttryckt att de inte har tid med detta.
– Där kommer vi in i bilden, vi som faktiskt tycker att det är kul, säger UF-företagaren Isak Wallin.
Först ut att ta hjälp är ett konditori i stan, som vill nå en yngre målgrupp. Nu planerar gymnasiekillarna att styra konditoriets Instagram-konto och öppna ett Tiktok-konto.
– Finns man inte på Instagram och Tiktok så kommer inte unga personer att se det, säger Isak Wallin.