Tre personer sitter vid ett bord på ett café. De har bakverk och drycker framför sig. En person håller en telefon och tar ett foto, medan de andra verkar prata. Rummet har en varm och inbjudande atmosfär med röd tapet och träpaneler.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Måste finnas på Tiktok och Instagram” – hör killarna som ska styra Söderhamn-konditoriets sociala medier. Foto: Stefan Larsson/SVT

Gymnasiegrabbarna startar Tiktok-konto – för konditoriägaren som avskyr sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Konditoriägaren Malin Åhman lägger så lite tid hon kan på sociala medier. Nu tar hon hjälp av fyra gymnasieungdomar – för att konditoriet ska nå ut via Instagram och Tiktok.
– Det känns att konditoriets rykte ligger i våra händer, säger gymnasieeleven Simon Jonsson.

Folkhälsomyndigheten kom under hösten ut med rekommendationer om att tonåringar ska ha 2-3 timmars skärmtid per dygn. Men många gymnasieelever har betydligt mer skärmtid än så.

Gymnasieeleverna Albin, Isak, Joppe och Simon är några som sitter med sina telefoner flera timmar om dagen. Men det är inte bara negativt, menar de.

SVT inifrån skolan

– Man har varit med och sett mycket och vet hur det ser ut när företag gör reklam, säger Simon Jonsson.

Men är det inte något som känns svårt?

– Jo, det känns att konditoriets rykte ligger i våra händer.

Nu har killarna startat ett UF-företag där de hjälper småföretag i Söderhamn med sociala medier. Bland annat för att många företag uttryckt att de inte har tid med detta.

– Där kommer vi in i bilden, vi som faktiskt tycker att det är kul, säger UF-företagaren Isak Wallin.

Först ut att ta hjälp är ett konditori i stan, som vill nå en yngre målgrupp. Nu planerar gymnasiekillarna att styra konditoriets Instagram-konto och öppna ett Tiktok-konto.

– Finns man inte på Instagram och Tiktok så kommer inte unga personer att se det, säger Isak Wallin.

SVT inifrån skolan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT inifrån skolan

Mer i ämnet