Länsstyrelsen anser fortfarande, trots kommunens fördjupade utredningar, att ett dubbelspår längs nuvarande sträckning innebär risk för påtaglig skada på riksintresset för kulturmiljön i Hudiksvall. En barriäreffekt som dubbelspåret skapar påverkar de historiska sambanden mellan stadsdelarna.
Även järnvägen klassas som ett riksintresse för kommunikationer, men det påverkas inte negativt av att dubbelspåret istället dras längre västerut, i ett av de två förslag som Trafikverket utreder.
– Indirekt blir det ett ställningstagande från Länsstyrelsen, men det handlar mer om att peka på att kulturmiljön är ett stort problem, säger Lise Ekenberg, chef för samhällsutveckling och samhällsskydd på Länsstyrelsen.
Utgrävningar att vänta
Bygget av ett dubbelspår genom centrum skulle innebära ett omfattande arkeologiskt arbete.
– Det är flera lager av staden som finns där så det kommer att bli stora arkeologiska utredningar, säger Lise Ekenberg.
Hudiksvalls kommuns argument för att behålla nuvarande sträckning handlar bland annat om att tågstationens läge är viktigt eftersom den ligger centralt och anses betydelsefull för människor och näringsliv, något Länsstyrelsen förstår.
– Vi har tittat på det västliga alternativet och persontrafik är en fråga som kan bli problematisk, stationslägen har en avgörande roll i vad folk väljer så det bör man titta vidare på, säger Lise Ekenberg.
Buller kan stoppa bostadsbyggen
I en bullerutredning har kommunen visat att antalet bostadshus som drabbas av för höga bullernivåer kan minskas mot i dag, genom förebyggande åtgärder. Länsstyrelsen påpekar dock att ett dubbelspår genom staden kan påverka möjligheter att bygga bostäder i närheten av järnvägen i framtiden.
Länsstyrelsen vill också se en djupare utredning kring riskerna med farliga transporter, trots att tågen går genom staden i dag, eftersom ett dubbelspår gör att dessa kan bli mer frekventa.