Totalt såldes skipass för 1,7 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med föregående vinter. Antalet skidåkardagar för de 50 mest besökta anläggningarna ökade med tio procent.
Gävleborg ökade mest
Allra bäst gick det i Gävleborgs respektive Värmlands län som ökade med 27 respektive 25 procent i omsättning. Dalarna och Jämtland/Härjedalen är fortsatt de största och mest populära skidområdena men flera anläggningar i södra Sverige växer och lockar många danska gäster.
– Vi upplever en stark framtidstro bland våra medlemsföretag. I både fjällorter och anläggningar utanför fjällen görs stora investeringar. Anläggningarna utanför fjällvärlden blir allt mer professionella med fler liftar, boendealternativ och ett större restaurangutbud, säger Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.
Förändring i skipass-försäljning i de större skidlänen jämfört med 2016/2017
Gävleborg: +27,2 procent
Värmland: +25,4 procent
Dalarna: +16,5 procent
Jämtland: +13,6 procent
Västerbotten: +12,4 procent
Norrbotten: -3,0 procent
Källa: SLAO