Eleven, som vi valt att kalla för Nils, blev medlem i studentkommittén – den grupp av elever som sköter allt som rör studentfirandet – under vårterminen i andra ring. Redan efter ett par veckor hölls det första mötet med ABC-gruppen.
– Då kommer det in en jättetrevlig och sprallig tjej – bjuder på fika. I två timmar pratade hon om vad som var bra med företaget och försökte bli kompis. I slutet av mötet tog hon upp allt som var dåligt med alla andra företag. Hon ville att vi skulle ingå avtal en dag senare.
ABC-gruppen, tillsammans med företagen CL Seifert och Crownstudent dominerar helt den svenska marknaden för studentmössor. Alla tre företag ägs av koncernen AJAT-group. Nyligen anmäldes de tre företagen till konkurrensverket, av det konkurrerande mössföretaget Apparel Value, för misstänkt kartellbildning och missbruk av dominerande ställning.
Bråttom att teckna avtal
Att snabbt skriva avtal med de framtida studenterna är, enligt Nils, ett sätt för ABC-gruppen att stoppa konkurrens.
– De vill knyta till sig skolorna, under avtal, så att inga andra konkurrenter kan komma in och störa. Jag förstår varför man gör det, för då har man ett övertag i information mot sina konkurrenter,
Enligt Nils uppmanade ABC-gruppens representanter eleverna att ignorera erbjudanden från andra företag och på inga vis marknadsföra dessa. Något som Jesper Knutson, pressansvarig på ABC-gruppen, förnekar.
– Nej, något sådant finns inte.
”Studentkommittén fick provision”
Nils berättar även att studentkommittén fick provision beroende på hur stor andel av skolans elever som köpte en mössa från ABC-gruppen.
– Studentkommittén får en kickback på sålda studentmössor. Exempelvis får man en viss summa om 70 procent av skolan köper mössan och en annan summa om 80 procent köper, säger han.
Det är ett förfarande som riskerar att skapa konflikter mellan elever. I flera anmälningar till konsumentverket beskrivs hur elever sätter press på sina kamrater, som kanske är tveksamma, för att de ska köpa sin mössa från just ABC-gruppen.
Jesper Knutsson, förnekar dock att några som helst förmåner utgår när man rekryterar fler kunder till ABC-gruppen.
– Nej, det gör det inte. Vi har en aktör som är ABC-gruppen och vi har en aktör som är motparten – som är elevkåren. Däremellan finns det inget annat som pushar på det.