Elever med studentmössor lyfter sina hattar mot himlen i en festlig atmosfär utanför en röd tegelbyggnad. I en separerad del av bilden syns Jesper Knutson som vänder sig mot kameran.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här berättar eleven ”Nils” om hur studentkommitén bland annat fick provision på de mössor som ABC-gruppen sålde – och hör Jesper Knutson, pressansvarig på ABC-gruppen, som i sin tur förnekar att företaget jobbar på det viset. Foto: Janerik Henriksson,TT/Rikard Berglin, SVT

Så dominerar ABC-gruppen marknaden för studentmössor – anklagas för kartellbildning

Publicerad

Avtal som tecknas redan i andra ring, provision för att få elever pressa sina kamrater till mössköp och uppmaningar om att ignorera andra företags erbjudanden – så dominerar ABC-gruppen försäljningen av studentmössor, enligt en elev som SVT har talat med.

Eleven, som vi valt att kalla för Nils, blev medlem i studentkommittén – den grupp av elever som sköter allt som rör studentfirandet – under vårterminen i andra ring. Redan efter ett par veckor hölls det första mötet med ABC-gruppen.

– Då kommer det in en jättetrevlig och sprallig tjej – bjuder på fika. I två timmar pratade hon om vad som var bra med företaget och försökte bli kompis. I slutet av mötet tog hon upp allt som var dåligt med alla andra företag. Hon ville att vi skulle ingå avtal en dag senare.

Studenten i Gävleborg

ABC-gruppen, tillsammans med företagen CL Seifert och Crownstudent dominerar helt den svenska marknaden för studentmössor. Alla tre företag ägs av koncernen AJAT-group. Nyligen anmäldes de tre företagen till konkurrensverket, av det konkurrerande mössföretaget Apparel Value, för misstänkt kartellbildning och missbruk av dominerande ställning.

Bråttom att teckna avtal

Att snabbt skriva avtal med de framtida studenterna är, enligt Nils, ett sätt för ABC-gruppen att stoppa konkurrens.

– De vill knyta till sig skolorna, under avtal, så att inga andra konkurrenter kan komma in och störa. Jag förstår varför man gör det, för då har man ett övertag i information mot sina konkurrenter,

Enligt Nils uppmanade ABC-gruppens representanter eleverna att ignorera erbjudanden från andra företag och på inga vis marknadsföra dessa. Något som Jesper Knutson, pressansvarig på ABC-gruppen, förnekar.

– Nej, något sådant finns inte.

”Studentkommittén fick provision”

Nils berättar även att studentkommittén fick provision beroende på hur stor andel av skolans elever som köpte en mössa från ABC-gruppen.

– Studentkommittén får en kickback på sålda studentmössor. Exempelvis får man en viss summa om 70 procent av skolan köper mössan och en annan summa om 80 procent köper, säger han.

Det är ett förfarande som riskerar att skapa konflikter mellan elever. I flera anmälningar till konsumentverket beskrivs hur elever sätter press på sina kamrater, som kanske är tveksamma, för att de ska köpa sin mössa från just ABC-gruppen.

Jesper Knutsson, förnekar dock att några som helst förmåner utgår när man rekryterar fler kunder till ABC-gruppen.

– Nej, det gör det inte. Vi har en aktör som är ABC-gruppen och vi har en aktör som är motparten – som är elevkåren. Däremellan finns det inget annat som pushar på det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Studenten i Gävleborg

Mer i ämnet