Det var tusentals besökare som lockades till Söderhamn när SM-veckan genomfördes mellan 30 januari och 5 februari 2017. Bland annat slogs publikrekord. Men det blev en kostsam historia för de kommunala skattebetalarna.
Kommunfullmäktige öronmärkte 5 miljoner för omkostnader i samband med SM-veckan. Men utgifterna ökade med det dubbla till 12,6 miljoner kronor sedan intäkterna på drygt fyra miljoner kronor räknats av.
Utöver merkostnaderna för transport och tillverkning av snö blev intäkterna av av försäljningsrättigheter på SM-arenorna långt mindre än förväntat.
Dyrt att anpassa arenan
– Kostnaderna för att anpassa arena, ljus och byggnader för bland annat Sveriges televisions räkning gav även det högre utgifter än beräknat. Vi ställdes också inför det faktum att många av specialidrottsförbunden inte hoppade på SM-tåget i Söderhamn förrän i slutet av oktober, vilket bidrog till snabba och i flera fall omfattande arenaanpassningar som var svåra att förutse långt in på hösten.
Men kommunstyrelsens ordförande Sven-Erik Lindestam menar att trots de höga kostnaderna så gav veckan ett mervärde till kommunen.
Miljonvärde i att synas
– Det kostade långt över vad vi kalkylerade med, men det gav också väldigt mycket tillbaka. Till exempel 33 timmar direktsänd TV från vår stad och en rejäl skjuts uppåt för besöksnäringen. Hela medieexponeringen omsatt i reklamvärde värderas för övrigt till 98 miljoner, exklusive sändningarna från SVT, säger han.
Varifrån pengarna till den negativa budgetavvikelsen ska tas kommer att diskuteras i ett ärende som behandlas i kommunstyrelsen måndagen den 23 maj, det skriver Söderhamns kommun på sin hemsida.