–Jag vill höja mina betyg och göra läxor och rester som behöver göras, berättar Vilma Lindkvist.
Hon är en av de niondeklassare som varje tisdags- och torsdagseftermiddag tar sig tillbaka till Stora Sätraskolan för att få tre timmars läxhjälp efter skoltid.
Flera stödinsatser utanför skoltid
Förutom läxhjälpsinsatsen bedrivs även flera andra verksamheter som morgonskola, lovskolor och studietid en dag i veckan för alla elever med alla pedagoger tillgängliga. Allt med syfte att fler elever klarar kunskapskraven för gymnasiestudier, berättar skolans biträdande rektor Ulla Hägglund.
– Sedan är det ett stort engagemang bland personalen som verkligen vill att varje elev ska lyckas, betonar hon.
Språket en utmaning
Det faktum att majoriteten av eleverna på Stora Sätraskolan inte är födda i Sverige innebär förstås utmaningar både för elever och personal.
– Det tar tid att lära sig ett nytt språk när man samtidigt ska arbeta med 16 ämnen, så det gäller att vi hittar redskap att möta alla elever där de befinner sig, säger Ulla Hägglund.
Motiverade elever
Enligt skolans biträdande rektor har det gjorts prognoser som pekar på kraftiga förbättringar bland niondeklassarna och åtminstone de elever vi pratar med under läxhjälpen verkar vara motiverade.
– Jag vill bli flygvärdinna så jag vill komma in på turism- och hotellprogrammet, berättar Nuttanicha Sonsara.
Även Abdulahi Mohamed verkar trivas med att tillbringa extra tid på skolan:
– Det är bara bra att vara här i tre timmar.
Du blir inte trött?
– Nej, säger Abdulahi Mohamed och ler.