• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Delad bild. Bil har sladdat och reporter sitter och ska köra bil.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här testar SVT:s reporter på vattenplaning: ”Ahh!” Foto: Stefan Larsson/SVT

SVT:s reporter testar på vattenplaning – kör av vägen

Uppdaterad
Publicerad

Med ovädret Hans framfart har vattensjuka vägar blivit en vanligare syn och då ökar också risken för vattenplaning. Fenomenet kan göra att du helt tappar kontrollen över ditt fordon, något som SVT fick testa på.

Vattenplaning innebär att däckets yta skiljs från vägen av ett lager av vatten.

Att sänka hastigheten, ha bra däck och hålla avstånd blir då extra viktigt för att undvika eller förbättra chanserna vid en vattenplaning, menar trafikläraren och riskutbildaren Johan Sjösten.

Översvämningar i Gävleborg

– När vi har tappat greppet så är det inte så lätt att göra någonting åt det, säger han.

Ovanligt att alla däck förlorar greppet

Enligt däckföretaget Michelin är det dock väldigt ovanligt att alla däck samtidigt förlorar greppet totalt på vägen. De skriver att detta motsvarar 1 procent av händelserna på vägarna och bara 0,1 procent av olyckorna.

De skriver också att i de flesta fall är det bara en del av däcket som förlorar kontakten med vägbanan.

Där är största risken för vattenplaning

Att spåriga vägar skulle vara en vanlig orsak till vattenplaning är en myt, menar vägexperten Johan Granlund.

– Mekanismen finns där men förare är inte blinda. Vi kompenserar för den risken och sänker hastigheten.

I stället ska man vara mer vaken när man kör in i och ut ur ytterkurvor där vattnet inte runnit av.

– Trafikverket gör alldeles för lite åt detta problem, säger Johan Granlund.

SVT:s reporter begav sig ut till en halkbana för testa hur bilen beter sig vid en vattenplaning. Se hur det går i videoklippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Översvämningar i Gävleborg

Mer i ämnet