Vattenplaning innebär att däckets yta skiljs från vägen av ett lager av vatten.
Att sänka hastigheten, ha bra däck och hålla avstånd blir då extra viktigt för att undvika eller förbättra chanserna vid en vattenplaning, menar trafikläraren och riskutbildaren Johan Sjösten.
– När vi har tappat greppet så är det inte så lätt att göra någonting åt det, säger han.
Ovanligt att alla däck förlorar greppet
Enligt däckföretaget Michelin är det dock väldigt ovanligt att alla däck samtidigt förlorar greppet totalt på vägen. De skriver att detta motsvarar 1 procent av händelserna på vägarna och bara 0,1 procent av olyckorna.
De skriver också att i de flesta fall är det bara en del av däcket som förlorar kontakten med vägbanan.
Där är största risken för vattenplaning
Att spåriga vägar skulle vara en vanlig orsak till vattenplaning är en myt, menar vägexperten Johan Granlund.
– Mekanismen finns där men förare är inte blinda. Vi kompenserar för den risken och sänker hastigheten.
I stället ska man vara mer vaken när man kör in i och ut ur ytterkurvor där vattnet inte runnit av.
– Trafikverket gör alldeles för lite åt detta problem, säger Johan Granlund.
SVT:s reporter begav sig ut till en halkbana för testa hur bilen beter sig vid en vattenplaning. Se hur det går i videoklippet ovan.