– Bilarna ska inte ut i trafiken för de kan orsaka ond bråd död, säger tidigare överåklagare Sven-Erik Alhem. När man avhyser får man se till att man har tillräckligt med personal för att klara av hela uppgiften.
Vi har de senaste dagarna berättat om hur polisen avhyst EU-migranter från läger i Gävle kommun och låtit dem ge sig ut på vägarna i fordon som är belagda med körförbud..
Valde medvetet att se genom fingrarna
Detta har polisen motiverat med att avhysningen var viktigare än om bilarna var lagliga att köra med eller inte, en motivering som inte får Sven-Erik Alhems godkännande.
– Man ska definitivt inte skicka ut trafikfarliga fordon på vägarna. Hur ska man förklara det i efterhand om någon blir påkörd och dödad? Då kan man inte ursäkta sig med att man hade en annan viktigare uppgift. Det är lika viktigt att det inte är trafikfarliga fordon på vägarna.
Flera fordon
Det rör sig om minst 18 bilar och 14 husvagnar som är avställda, oskattade och inte besiktade på länge – en husvagn till exempel besiktades senast för 25 år sedan.
Att det här får pågå öppet utan myndighetsingripande menar Sven-Erik Alhem är ett uttryck för en låt gå-mentalitet.
– Det räcker inte att ha en lag utan man måste också ha myndighetsföreträdare som tar sitt ansvar. Och man kan inte låta det fortgå så att man skjuter i väg dem till ett annat område där problemet med avhysning uppstår på nytt.
Fenomenet med bilmålvakter
Sven-Erik Alhems kritik gäller även hur myndigheterna inte samarbetar mot så kallade bilmålvakter. Fordonen ägs inte av EU-migranterna själva, utan som ägare står helt andra personer.
– Det är anmärkningsvärt i allra högsta grad att man är så blåögd och icke-aktiv inom myndigheterna att man inte samverkar och får stopp på detta. Vi ska inte rikta ilskan mot EU-migranterna utan mot myndigheterna för deras passivitet.