Den sammanfattningen gör utredaren som i dagarna presenterat resultatet av den interna revision av upphandlingsrutiner som genomförts de senaste månaderna.
Rutiner och lagar
Revisionen har genomförts genom att utredaren gått igenom befintliga rutiner och styrdokument samt de lagar och förordningar som gäller inom LOU (Lagen om offentlig upphandling) Utredaren har också stort genomfört ett antal intervjuer med beslutsfattare och inköpare.
De flesta missarna och bristerna vid upphandling ligger utanför inköpsavdelningen där man i stort följer den lagstiftning som gäller. Bristerna som synliggörs i rapporten är oftast vid upphandlingar och direktupphandlingar gjorda utanför inköpsavdelningen.
Långa handläggningstider
En orsak som också anges när otillåtna direktupphandlingar görs är tidsfaktorn då planering och genomförande av upphandlingar ofta kommer igång sent. Det finns exempel på när det dröjt upp mot ett år innan inköpsavdelningen agerat på en förfrågan från verksamheten om ett önskat inköp.
Utredaren pekar också på dåligt sammansatta referensgrupper vid större upphandlingar. Där bör Region Gävleborg vara noggrannare så att de personer som ingår verkligen har den kompetens som behövs och på så sätt kan tillföra kvalité i referensgruppen.
Tydlighet behövs
Bland de slutsatser som dras i rapporten så är avtalsdirektörens roll förtydligad. Bland annat menar utredaren att avtalsdirektören har ansvaret för att rutiner och kunskaper om upphandlingsregler sprids i organisation. Här pekas också på att rollerna mellan chefen för inköpsavdelningen och avtalsdirektören bör förtydligas.