Maxvikten på lastbilar ska höjas från 64 till 74 ton, den nya viktklassen heter BK4. Bakgrunden är ett regeringsbeslut med syfte att minska miljöpåverkan eftersom mer last kan läggas på varje fordon men också för att stärka den svenska åkerinäringen.
Trafikverket har nu utrett vilka vägar som klarar av den nya maxvikten och det är endast 17 procent av den totala väglängden i 13 län som har valts ut. På vissa håll är vägnätet väldigt glest, i Ljusdals kommun kommer inte en enda väg att tillåtas för 74 ton.
Broar en svag länk
I Ljusdal är åkeriägaren Curt Göransson verksam och har ingått i ett forskningsprojekt och har under drygt ett år testat en timmerbil som kan lasta en tredjedel extra mot dagens standardbilar.
– Allra helst i Härjedalen och Hälsingland där vi har så långa körningar, då är det en stor fördel med en sån här bil, säger Curt Göransson.
Han är besviken på att vägnätet som Trafikverket har presenterat är så pass begränsat, men det är ofta broar som inte klarar den ökade vikten och då underkänns hela vägsträckor.
– Vi är väldigt medvetna om att det finns stora behov i vissa delar av landet, det finns mycket industri som skulle han nytta av de här transporterna men tyvärr, infrastrukturen klarar inte av belastningen, säger Kenneth Natanaelsson, utredare på Trafikverket.
Pengar för rustning sökta
I förslaget till kommande nationell infrastrukturplan vill Trafikverket avsätta 10 miljarder till att rusta vägar för den nya viktklassen.
– Till 2029 så har vi bedömt att vi ska kunna upplåta 70 till 80 procent av de viktigaste vägarna för tung trafik, säger Kenneth Natanaelsson.
Skogsbrukarnas forskningsinstitut som har undersökt och sett fördelarna med 74-tons lastbilar, ett 50-tal rullar i landet på dispens just nu, menar att det presenterade vägnätet är ett bekymmer.
– Intresset i branschen är ganska stort men väldigt avvaktande, de vägnät som har aviserats i nuläget är för lite. Det är vissa långa stråk som kan vara lönsamma för vissa få entreprenörer men överlag och även i skogen så är det för små vägnät, säger Henrik von Hofsten på Skogforsk.
”Bara att ta skärbrännaren”
Om ett större vägnät inte tillåts inom kort ser Curt Göransson bara en utväg för sin nya bil som han får köra på dispens för forskningens skull i ett år till.
– Då får vi göra en 64-tons bil av den, det är bara att ta skärbrännaren och ta bort någon axel, säger han.