Två damer framför ett fönster

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ann-Charlotte Djerf och Hillevi Svedberg söker skydd för regnet utanför den stängda väntsalen i Hudiksvall. ”Det är skit”, säger Hillevi. Hör fler reaktioner från resande i videon ovan. Hör också hur chefen för Svenska Reseterminaler, Marina Berggren, förklarar stängningen och när hon tror att den kan öppnas igen. Foto: Lari Honkanen/SVT

Väntsalsproblemen fortsätter i Hudik: ”Det är skit”

Publicerad

Sedan i midsommar har väntsalen i stationshuset vid resecentrum i Hudiksvall varit stängd. Orsaken är vandalisering och att obehöriga har uppehållit sig där och gjort platsen otrygg.

Det är statligt ägda fastighetsbolaget Jernhusen och dess dotterbolag Svenska Reseterminaler AB som hyr väntsalen av fastighetsägaren Robert Fredriksson. Det är Svenska Reseterminaler som beslutat att stänga väntsalen.

”Inget vidare intryck”

– Det är skit att folk inte kan få gå in i väntsalen, säger Hillevi Svedberg som tillsammans med väninnan Ann-Charlotte Djerf står och väntar på tåget utanför dörren till väntsalen för att komma undan regnet.

– Det är ju inte välkomnande för de som kommer med tåg. Det ger inget vidare intryck av Hudiksvall, säger hon.

Robert Fredriksson äger sedan 2013 stationshuset i Hudiksvall. Foto: Mikael Johansson/SVT

Kritisk fastighetsägare

Fastighetsägaren Robert Fredriksson är kritisk till hur Jernhusen har hanterat situationen med stängningen av väntsalen.

– Är det stökigt eller bråkigt på en restaurang som hyr sina lokaler är det ingen som skyller på hyresvärden eller kommunen – det är restaurangägaren som hyr lokalen som har ansvaret. Det borde vara samma sak här, säger han.

– Den bästa lösningen är att Svenska Reseterminaler har dygnetruntbevakning i avgångshallen.

Det här är inte Svenska Reseterminaler intresserade av.

– Det är inte en ekonomisk hållbar lösning på problemet. Det krävs en lösning som inte bara innefattar själva väntsalen utan hela området kring stationshuset och det kan inte vara bara vårt ansvar, säger Marina Berggren, chef för Svenska Reseterminaler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.