I våras sattes kameror upp på olika platser i förskolans lokaler. Under fem veckor filmades pedagogerna i vardagliga situationer med barnen – när de klädde på sig inför raster och vid måltider.
– Vi ville se om vi gjorde någon skillnad i bemötandet av pojkar respektive flickor, säger Nina Reale, pedagog på Derome förskola.
Filmandet var en del av likabehandlningsarbetet på skolan. Utifrån litteratur inom genus fick pedagogerna idén att kritiskt granska sig själva i arbetet.
Görs ofta skillnad på pojkar och flickor
– Artiklar vi läste beskrev hur pojkar och flickor behandlades olika. De visade att man oftare ställer öppna frågor till flickor och ”ja och nej”-frågor till pojkar, säger Karin Lindqvist, pedagog.
När de efteråt analyserade filmerna tyckte de inte att de kunde se att de gjorde skillnad på kön, däremot på hur de bemötte olika individer.
– Vi har exempelvis placerat ett litet barn vid varje bord för att underlätta för oss själva. Men på filmerna såg vi att de små inte fick något talutrymme, så nu har vi tänkt om och samlar de minsta vid ett eget bord, säger pedagogen Lillevi Albertsson.
Prisades av kommunen
Pedagogerna belönades av Varbergs kommun för sitt initiativ när de blev utsedda till Årets jämställare.
– Det känns jätteroligt att man väljer att lyfta en förskola. Vi gör mycket som är bra, fortsätter Lillevi Albertsson.
Förskolan Tittmyran utanför Gävle pionjärer
Under 90-talet startades ett jämställdhetsarbete på förskolorna Tittmyran och Björntomten i Trödje utanför Gävle, där pedagogerna bland annat använde sig av metoden att filma sig själva för att få syn på om de behandlade barnen olika utifrån föreställningar om kön. Initiativet kom från en jämställdhetsexpert på länsstyrelsen. Bland annat fick personalen syn på att pojkarna fick nästan all uppmärksamhet vid matborden. Projektet blev internationellt uppmärksammat.
Källor: