I det falska mail som florerar uppmanas mottagaren att svara på en enkät för att sedan få en gåva. Sådana typ av mailutskick är något som Gekås aldrig gör, enligt den varning som företaget publicerat på hemsidan. Något som Hallands Nyheter var först med att uppmärksamma.
– Det har florerat nu i tio dagar. Eftersom vi har spårat det vet vi nu att avsändarorten är i USA, säger Boris Lennerhov.
”Har inte läst på”
Företaget har gjort en polisanmälan och fortsätter parallellt med en egen utredning.
– Det här är allvarligt. Dels för varumärket men också för den som tror på det här och blir blåst. Enda avsikten bedragarna har är att tömma konton, säger Boris Lennerhov.
Har det hänt tidigare att bedragare använt ert namn?
– Inte i år, men det har hänt några gånger tidigare och försöken har varit olika sofistikerade. Det här mejlet inleds med att vi firar att vi öppnar ett nytt varuhus och det bevisar att de inte läst på, för det gör vi aldrig, säger Boris Lennerhov.
Han fick själv ta emot ett bluffmejl från bedragarna.
– Vad jag tänkte ska jag inte ordagrant återge. Men jag såg direkt att det här är något sjukt. Jag vet att vi aldrig ägnar oss åt den här sortens erbjudande, säger Boris Lennerhov.