1991: Regeringen beslutar om en järnvägstunnel genom Hallandsås. Prislapp: 1 miljard. Byggstart: 1992. Planerad trafikstart: 1996.
1992: 7 oktober invigs tunnelbygget.
1993: Efter 13 meter fastnar tunnelborren Hallborr i det porösa berget. Entreprenören Kraftbyggarna överger projektet och går i konkurs.
1996: Skanska tar över och tänker ta sig igenom urbergshorsten med traditionell sprängteknik. Men tunneln läcker som ett ösregn. Brunnar på åsen sinar.
1997: För att få tätt i berget tar företaget till tätningsmedlet Rhoca gil. Men det giftiga ämnet akrylamid läcker ut i Vadbäcken. Fiskar dör. Tre kor förlamas. Tunnelarbetare får nervskador.
Bönder längs vattendraget tvingas avliva 370 djur och hälla ut 330 ton mjölk.
7 oktober stoppas tunnelbygget.
2001: Två Skanskachefer och en chef för Rhoca Giltillverkaren Rhone Poulenc döms till mellan 30 000 och 60 000 kronor i böter efter förgiftningen. Skanska döms till tre miljoner i företagsbot.
Regeringen beslutar att tunneln trots allt ska byggas färdigt.
2003: I förberedelserna inför nystarten kommer nästa bakslag. Cement läcker ut i Lyabäcken och fiskarna dör. Ingen döms.
2005: Nygamla entreprenören Skanska-Vinci kör igång tunnelborren Åsa.
2006: Efter flera års rättsligt efterspel döms Banverket att betala 1,5 miljoner för att det läckte ut mer vatten än tillåtet på 1990-talet.
2010: För första gången finns ett hål genom åsen. Tunnelborren Åsa går igenom första tunnelröret.
2013: Tunnelrör nummer två är färdigborrat.
2015: Hallandsåstuneln är färdig. 8,6 kilometer dubbelspår ökar kapaciteten från fyra till 24 tåg i timmen.
Prislapp: 10,8 miljarder. Trafikstart: 13 december 2015.