Det var i april som kommunstyrelsen i Hylte beslutade att kommundirektör Per Borgs anställning skulle avslutas, detta efter att han åkt på semesterresa till Thailand trots att kommunen befann sig i krisledning och stabsläge vid tillfället.
I samband med beslutet stod det klart att Per Borg skulle få ett avgångsvederlag motsvarande 30 månadslöner, drygt två miljoner kronor.
Men den totala kostnaden för kommunen landar på 3,1 miljoner kronor, när man räknar med den lön som Per Borg fick under uppsägningstiden samt sociala avgifter, något som Hallandsposten var först med att rapportera.
Lovar ny typ av avtal
Den sista delen av avgångsvederlaget betalades ut i september.
– Precis som alla andra skattebetalare blir jag förbannad över att ett sådant avtal ska belasta skattebetalarna, och jag har lovat att vi aldrig ska skriva ett sådant avtal igen, säger Ronny Löfquist (S).
Han hänvisar till att avtalet skrevs 2008 och att han själv inte var delaktig. Efter vårens händelse har kommunen tagit fram nya avtal, inspirerade av Falkenbergs kommun, som enligt Löfquist (S) innebär avgångsvederlag på sex månader, istället för de 30 månader som gällt för Per Borg.
– Vi ska inte dras med gigantiska avgångsvederlag för skattepengar, om man vill ha jobb i Hylte får man acceptera det, säger Ronny Löfquist (S).
Tar pengar från reserver
Den här kostnaden på 3,1 miljoner kronor, hur påverkar den skattebetalarna?
– När fattade beslutet var vi tydliga med att det inte ska belasta verksamheten, som skola eller äldreomsorg. Vi tar pengarna från de reserver som finns under kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, vi räknar med totalt sju miljoner i reserv så vi tar från dem. Såklart kunde vi ha använt pengarna till annat, men 2020 är ett bra ekonomiskt åt för Hylte med ett överskott på 15 miljoner kronor – annars hade vi haft ett överskott på 18 miljoner.